dinsdag 7 mei 2013

Het Wybermodel naast de ontwikkeling van centraal Utrecht



Auteur: Aylin Akdag

Het Wybermodel naast de ontwikkeling van Centraal Utrecht
Met behulp van dit blog krijgt u een globaal overzicht te zien van de plannen van het Stationsgebied tussen 2002 en 2010. Vanaf 2002 is er een start gegeven met het divergeren van de wyber. Hierbij zijn de aanpassingen als gevolg van de amendementen en moties weergeven die uiteindelijk hebben geleid naar twee soorten visies. De twee visies (A & 1) nemen plaats in de convergerend fase van de wyber.
Waarbij uiteindelijk met toevoeging van doelstellingen als duurzaamheid en groen wordt gekozen voor de visie A. Hier is dan sprake van consolidatie van het geheel proces.

Wyberwerkwijze
De centrale gedachte bij de wyberwerkwijze is dat een proces start met een idee en vervolgens op gang komt als er sprake is van een uitwisseling van feiten en cijfers (factoren enerzijds en meningen of inzichten (afkomstig van actoren) anderzijds. Argumenten en belevingen worden op die manier in een wisselwerking behandeld en worden juiste niet strikt gescheiden gehouden. Zo wordt er in een proces ruimte geschapen om gelijktijdig nieuwe feiten en cijfers te verzamelen én om nieuwe argumenten en inzichten te vernemen (ruimte scheppen). Vervolgens is het de opgave om uit de nieuwe inzichten geconsolideerde beschrijving van de ideeën op dat moment. Het nemen van de stappen van ruimte scheppen en ruimte invullen, meerdere malen na elkaar, noemen we wyberen, naar het onbekende dropje. Ieder wyber mondt uit in een consolidatie. Dit is een uitgangspunt voor de volgende wyber.




Divergeren
2002

Plan is Visie
Zuidertunnel
2004

Raamovereenkomst in balans
Singelprofiel
Stationsplein westzijde
Bilaterale Intentieovereenkomst HC in balans
Westpleintunnel
Overeenkomst eerst
2006

Exploitatie Muziekpaleis
Gelijkwaardige partners in het Muziekpaleis
Stadscorridor gaat door
Salderingsboekhouding
Voldoende lucht voor het Structuurplan
Behoud Utrechtse ondernemers Stationsgebied
Bevestiging raadsafspraken Stationsgebied
2007
Duurzaam Stadskantoor als leidraad
2009
Houdt Vredenburg in ere
Houd verlenen van sloopvergunning van Sijpesteijnkade aan


Convergeren - De twee visies

A. Stadshart verruimd
"Utrecht is een groeiende (woon)stad en heeft een centrale functie in de regio.
Dat is de gedachte achter visie A.
Het Stationsgebied kent in Visie A twee verbindende routes en heeft een gevarieerd karakter. De sfeer is authentiek en ontspannen en doet op sommige plekken denken aan de bestaande stad.
De verbindingen tussen het westen en het oosten van de stad lopen via twee nieuw hoofdroutes. De eerste is de centrumboulevard die vanaf het Merwedekanaal, over het Jaarbeursterrein en Jaarbeursplein loopt. Langs deze route ziet u zowel winkels en kantoren, als horeca en entertainment. Hierlangs vindt u bijvoorbeeld een moskee, een markt en het Muziekcentrum. De westelijke wijken sluiten zo beter aan op de oude binnenstad dan voorheen. Het stadshart oogt ruim en heeft minder hoogbouw dan in Visie 1. Water (singel met groene oevers) verbindt delen van het gebied. In Visie A zijn functies meer over het gebied verspreid".

Kenmerk Visie A:
  • Twee hoofdroutes:Twee hoofdroutes van oost naar west: de centrumboulevard en een tweede hoofdroute.
  • Muziekcentrum verbouwd:Muziekcentrum Vredenburg wordt op de huidige locatie grondig verbouwd.
  • Westplein ondertunneld:Het doorgaand autoverkeer op het Westplein gaat ondergronds. Bovengronds komt de ruimte vrij doorgaande routes voor fietsers en voetgangers en bebouwing.
  • Accent op woningen:Groter accent op woningen. Er komen minimaal 1.700 woningen bij, naast 190.000m² kantoorruimte.
  • Bouw 15-20 jaar:Uitvoering van 'Stadshart Verruimd' loopt over de komende 15 tot 20 jaar.


1. Stadshart compact
"Utrecht is een grote levendige stad en hét vervoersknooppunt van Nederland.
Dat is de gedachte achter Visie 1: het Stationsgebied als stralend stadshart met (inter)nationale allure waar voor iedereen wat te doen is. De compact opgezette binnenstad, voorzien van één hoofdroute, heeft een zakelijke karakter. De centrumboulevard – een hoofdroute van oost naar west – staat centraal in Visie 1. Langs de boulevard ziet u kantoren, winkels en publieke gebouwen, afgewisseld met cultuur, horeca en entertainment. In het stadshart van Visie 1 kunt u 24 uur per dag werken, winkelen en zich vermaken. Door de concentratie aan één hoofdroute ontstaat een compacte nieuwe binnenstad, met hoogbouw en een bedrijvig karakter. Moderne architectuur bepaalt het gezicht van het gebied. Visie 1 biedt vooral kansen en oplossingen binnen het Stationsgebied zelf".

Kenmerken Visie 1:
  • Een hoofdroute:Een hoofdroute van oost naar west: de centrumboulevard.
  • Muziekcentrum verplaatst:Op de plaats van het Muziekcentrum ontstaat ruimte voor 10.000m² winkels met daarboven woningen.
  • Westplein opgeknapt:Het verkeer op het Westplein blijft bovengronds; het verkeersplein wordt opgeknapt.
  • Accent op kantoren:Groter accent op kantoren. Er komt 240.000m² kantoorruimte bij en er komen min. 850 woningen.
  • Bouw 10-15 jaar:Uitvoering 'Stadshart Compact' loopt over de komende 10 tot 15 jaar


Consolideren
In de communicatieve werkelijkheid het begrip "ruim en groen", heeft grote impact gekregen hoewel het geen hoofddoelstelling was van Visie A. Door de toevoeging van de doelstelling Duurzaamheid, heeft visie A – zij het op andere wijze dan zijn betekenis gekregen. Deze begrippen zijn in de media en onder een deel van de Utrechtse bevolking steeds meer een eigen leven gaan leiden. Ook in de reacties op de plannen in de afgelopen jaren, is er gemerkt dat dit begrip symbool is geworden voor visie A. Wij constateren dat in de publieke opinie de plannen als gevolg van deze symboolwerking door de jaren heen steeds worden afgerekend op kenmerken die niet wezenlijk zijn noch waren voor Visie A.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten