zaterdag 1 juni 2013

Fietsverbinding stadsdelen

Auteur: Mathijs Doornberg

De nieuwe fietsverbinding door Oog in Al naar Leidsche Rijn

Waarom deze nieuwe fietsverbinding
Leidsche Rijn is uitgegroeid tot een belangrijk stadsdeel in de gemeente utrecht. Doordat tussen het oude en nieuwe stadsdeel geen goede verbinding is voor fietsers. Pleit de fietsersbond voor een betere bereikbaarheid tussen het nieuwere en het oude deel. De fietsersbond geeft als reden voor de betere verbinding een afname van het autoverkeer in gemeente Utrecht. Dit omdat de beide stadsdelen zo beter bereikbaar zijn qua fiets. Het nieuwe Leidsche Rijn centrum met al zijn voorzieningen wordt hierdoor ook toegankelijker wat het gebied ten goede komt voor de winkeliers. Niet alleen de bedrijvigheid wordt toegankelijker ook het park wordt onderdeel van de route, waardoor een gevaarlijk verkeersknooppunt wordt ontweken. Dit is zowel positief voor de fietsers als de automobilisten want de veiligheid neemt toe in vergelijking met de oudere situatie. 


Oog in al
In de wijk Oog in al zal de aanlanding komen van de fietsbrug. De Fietsersbond schat per dag 10.000 fietsbewegingen over de brug. De bewoners van de wijk Oog in al maken zich zorgen om de leefbaarheid en verkeersveiligheid in de wijk. 10.000 fietsbewegingen is natuurlijk een hoop, door die intensiteit word de leefbaarheid aangetast, toegankelijkheid gebied, veiligheid en zwerfafval. Vandaar is er een klankbordgroep opgericht in de wijk die zich bemoeit met het proces van de brug. Want waarom zou hun wijk benadeeld moeten worden als een verbindingsweg. De klankbordgroep bekijkt nu hoe de aanlanding komt en hoe dit de wijk benadeeld wordt en of deze acceptabel is voor de bewoners. De fietsersbond probeert de plannen door te drukken zodat er zo snel mogelijk een realisatie volgt. Want gezien de route scheelt de aanpassing veel reistijd en de route is in vergelijking mooier qua groen, dus alle voordelen liggen bij de bewoners van de Leidsche rijn. De fietsersbond zou steun kunnen zoeken bij politieke partijen die duurzaamheid hoog in het vandaal hebben staan. Want wanneer de fietsers brug er daadwerkelijk komt zal volgens de fietsersbond het verkeer afnemen in beide stadsdelen. Dit omdat beide stadsdelen toegankelijker worden voor de fietsgebruikers. In het voorstel voor de verbinding noemt men het ook wel een verbeterde fietsinfrastructuur, waarbij veiligheid, aantrekkelijkheid, samenhang, veiligheid en directheid de hoofdbegrippen zijn. De bewoners van de wijk Oog in al kunnen zich daarop beroepen, dat deze punten nu verwaarloosd worden in hun wijk.

Het proces rondom de verbindingsbrug is zeer complex. Het gebruik van het park neemt zeer toe, hiervoor zullen ook weer extra maatregelen voor moeten genomen. De financiĆ«le inbreng van fietsersbond zal ook niets of nauwelijks zijn in vergelijking met de bestuurlijke kosten en de bouw ervan. De procesmatige aanpak is in dit geval positief voor de bewoners, om die manier kunnen hun nog inspraak hebben in het proces door middel van de klankbordgroep.  

Sorry van de slechte afbeeldingen, omdat het uit een pdf bestand is gehaald niet goed zichtbaar.
http://www.fietsersbondutrecht.nl/uploads/pdf/20110221%20inspraakreactie%20fietsbrug.pdf
Dit is het pdf bestand ook meteen de bron van de tekst, hier kunt u ook de afbeeldingen beter bekijken.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten