zondag 9 juni 2013

Ov-terminal Utrecht Centraal in beeld

Auteur: Bart Zijp






Dit Artikel is geschreven door Bart Zijp (Groep C) als onderdeel van het vak procesmanagement onder leiding van Dhr. Stuiven.  Als eerstejaars student Bouwtechnische Bedrijfskunde aan de Hogeschool van Amsterdam werp ik mijn blik op de voortgang van de nieuwe  Ov-terminal van Utrecht. 




De nieuwe Ov-terminal wordt ontwikkeld door gemeente Utrecht in samenwerking met het Rijk, ProRail is hierbij gedelegeerd opdrachtgever. De bouw van een nieuw centrum voor openbaar vervoer is inmiddels van start. 2017 wordt de laatste hand aan het project gegeven. Einde dat jaar zal gemeente Utrecht beschikken over een terminal waar al het openbaar vervoer gezamenlijk onder één dak is ondergebracht. 




De oorspronkelijke situatie was berekend op circa 35 miljoen reizigers per jaar. Momenteel maken op jaar basis 88 miljoen mensen gebruik van het station. Dit aantal zal in de toekomst toe nemen naar verwachting ongeveer 100 miljoen mensen in 2020. Benthem Crouwel Arichitekten ism Movares heeft een gebouw ontwikkeld wat in 2025 een capaciteit aan kan van 360.000 gebruikers per dag. Een zelfstandig gebouw met aan twee kanten een duidelijk entree en een verhoogd voorplein. De Ov-Terminal zal in de toekomst hiermee Stadsdeel Utrecht verbinden met de Jaarbeurshallen. De gedachtegang van een winkel passage met als uitgangspunt van het masterplan ‘een nieuw levendig centrum van Utrecht’.  Het gebouw is een unieke verschijning, ook wel behorend tot de moderne architectuur.  Het golvende dak zorgt voor ruimte en lichtinval, een hoogwaardige locatie met fraaie openbare ruimte en intensief ruimtegebruik. Een optimaal in elkaar vallend ontwerp wat tijdens de realisatie fase door planningen wordt gemanaged. Eerst worden nieuwe elementen aan de oude stations locatie toegevoegd voordat er delen worden gesloopt. Gebruikers kunnen op deze manier zonder overlast van werkzaamheden hun reis vervolgen. Door de beperkte aanwezige ruimte op het station is slim werken een vereisten. Tijdens de bouw staat treinverkeer voorop zodat dit door kan blijven gaan. Wel zullen loop routes worden aangepast. Dit gaat gepaard met het afsluiten van station delen om renovatie werkzaamheden te verrichten.
 
Energie neutraal is een van de hedendaagse begrippen. Ook op dit gebied zal ProRail investeren. De huidige perrons worden voorzien van nieuwe perronkappen. geïntegreerde zonnecellen worden in de perronkappen verwerkt. De nieuwe zonnecellen moeten de terminal voorzien van energie.  Verlichting, de liften en roltrappen worden hiermee draaiende gehouden.  De zonnecellen zorgen samen voor een energie opbrengst van ongeveer 85.000 kWh per jaar. dit staat gelijk aan het energie gebruik van 25 huishoudens en een flinke CO2- reductie. De zonnecellen zijn medemogelijk gemaakt door een subsidie van Interreg. Dit is een Europese subsidieregeling, waarbinnen partijen uit meerdere landen samenwerken in projecten op het terrein van duurzame ruimtelijke en regionale ontwikkeling.



 
Met de bouw van de nieuwe Ov-terminal zal Utrecht als drukstbezocht station van Nederland ruimte kunnen bieden aan de groeiend aantal bezoekers. Hierbij wordt gestreefd naar een duurzame ontwikkelingsmethode en een unieke architectonische verschijning.





 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten